Circulair ondernemen in 5 stappen!

Steeds meer organisaties kijken naar de mogelijkheden om circulariteit toe te passen in het businessmodel. Vragen over de implementatie en kosten komen dan al snel omhoog. Hoe u circulair ondernemen kunt implementeren zonder hier veel tijd en geld aan kwijt raakt, hebben we in 5 stappen opgesomd.

Gepubliceerd op 21 mei 2024 Laatst gewijzigd 5 juni 2024

Stap 1. Bepaal de circulaire richting

Circulariteit is een bekend begrip, maar inmiddels ook een zeer ruim begrip. Wat de een duurzaam en circulair vindt, is de ander het niet altijd mee eens. Zo heeft onderzoek aangetoond dat er zoveel definities over circulariteit in omloop zijn, dat het lastig is om circulariteit als één begrip te zien. Het is daarom belangrijk om voor uzelf een duidelijk beeld te vormen van wat circulariteit voor u en uw onderneming betekent.


Denken na over de bestaande (circulaire) ambities van uw organisatie. Wellicht is er al een beleid rondom duurzaamheid en kan dat dienen als basis. Het expliciet benoemen van ambities zorgt ervoor dat niet alleen binnen de organisatie duidelijk is wat het doel is, maar ook voor klanten, leveranciers en andere stakeholders.


Door vooraf de ambities en richting te bepalen, is het makkelijker om circulaire strategieën op te stellen. Sommige strategieën kunnen vrijwel altijd en overal toegepast worden, andere strategieën zijn toe te passen bij een specifiek proces. Voor verschillende processen hoeft dus niet dezelfde aanpak te gelden.

Stap 2. Draagvlak creëren in de organisatie

Het succes van een plan hangt af van de uitvoering, het vertrouwen en de ondersteuning van anderen. Daarom is de tweede stap in het proces het creëren van draagvlak. Binnen de organisatie moet een duidelijk beeld zijn van de gekozen richting. Zo begrijpen werknemer en collega's wat circulariteit is, hoe het bedrijf het wil bereiken en waarom het zo belangrijk is. Dit vergroot de betrokkenheid onder werknemers en collega's, wat leidt tot het beter volgen van het circulair ondernemingsplan en proces.


Identificeer ook welke mensen binnen de organisatie actief willen meedenken en bijdragen aan dit proces en onderdeel kunnen uitmaken van het circulaire plan. Denk bijvoorbeeld aan iemand die de regels op een bepaald gebied waarborgt of iemand die verantwoordelijk is voor het financiële plaatje. 

Draagvlak creëren binnen de organisatie, tafel met zes handen die op elkaar stapelen om teamwerk te laten zien.

Stap 3. Ontwerp en kies producten op een bewuste manier

In een ideale circulaire economie komt een product uiteindelijk weer terecht bij de producent. Zodat de grondstoffen of onderdelen van het product hergebruikt of gerecycled kunnen worden. Houd daar al rekening mee bij het ontwerpen en aanschaffen van producten.


Zelf producent?

Dan kunt u bij het ontwerp van een (nieuw) product al rekening houden met de levensduur en vervangbaarheid van onderdelen en indien mogelijk kiezen voor monomaterialen zodat de recycling nog makkelijker wordt. 


Producten inkopen?

 Maak dan een bewuste keuze in materiaalgebruik. Stel vragen zoals: Zijn er duurzame alternatieven? Moeten de onderdelen van ver komen of is lokale productie mogelijk? Kunnen we het zelf hergebruiken of repareren?


Met elke keuze kunt u een stap zetten naar een circulaire bedrijfsvoering. Lokale productie zorgt bijvoorbeeld voor minder CO₂-uitstoot. Daarnaast liggen de transportkosten lager en is er de mogelijk om met de producent lokaal te recyclen. Recyclen is een belangrijke stap binnen de circulaire economie en daar kunt u zelf eenvoudig veel mee bereiken, ook op kleine schaal. Denk bijvoorbeeld aan het scheiden van oud papier, dit kan na gebruik tot wel zeven keer gerecycled worden waarna er bijvoorbeeld toiletpapier of verpakkingen van wordt gemaakt. 

Stap 4. Samen staat u sterker

Een circulaire economie creëert u niet alleen. Dit kan alleen door samen te werken met andere schakels in de keten. Als alle stakeholders bijdragen, is het makkelijker om circulaire initiatieven in gang te zetten. Aarzel daarom niet om leveranciers en afnemers mee te nemen in uw circulariteitsplannen. Iedere schakel binnen de keten heeft zijn eigen belang en daarom is het belangrijk om transparant met elkaar te zijn. Zo ontstaat er wederzijds begrip en voorkomt u onduidelijkheden.

In de eerste stap heeft u al nagedacht over de richting die u op wilt op het gebied van circulariteit. Dit geeft u gelijk antwoordt op de vraag welke leveranciers, of andere partijen waarmee u samenwerkt, wel of niet bij uw ambities passen. Ga daarom het gesprek aan met leveranciers en partners om samen te werken aan de realisatie van het plan. De transparante aanpak zorgt voor meer vertrouwen van klanten, investeerders en leveranciers. 



Stap 5. Waarborgen van circulariteit

Een circulaire economie zorgt voor een nieuwe manier van denken en doen. Dat kan soms onzekerheid met zich meebrengen, helemaal niet gek dat er wel eens wat fout gaat. Wees niet bang om te proberen, te innoveren en af en toe te falen. Neem de ruimte om te ontdekken wat wel en niet werk; durf initiatief te nemen!


Maar hoe zorgt u er dan voor dat alle stappen in dit proces gerealiseerd en gewaarborgd worden? 

Er zijn twee elementen die hieraan bijdragen: controle en heldere afspraken. De betrokkenheid van werknemers is hierbij opnieuw belangrijk. Onderzoek[1] wijst uit dat slechts bij een kwart van de ondervraagden er binnen het bedrijf iemand verantwoordelijk is voor het waarborgen van processen rondom circulariteit. Door iemand, of meerdere mensen, aan te stellen als verantwoordelijke(n), worden afspraken vaker nagekomen en wordt de controle een stuk eenvoudiger


Uw logistieke processen al circulair?

Er zijn verschillende manieren waarop u logistieke processen circulair kunt maken. Maakt u al gebruikt van circulaire en/of duurzame logistieke opslag- en transportmiddelen? Door uw werkplek in te richten met gebruikte opslagsystemen en transportmiddelen, worden er geen nieuwe grondstoffen gebruikt. Daarnaast zijn ze ook tot 70% goedkoper dan nieuwe logistieke hulpmiddelen!


Bekijk alle gebruikte producten!

[1] Onderzoek in opdracht van Kruizinga onder 376 werkende Nederlanders die werkzaam zijn in de industriesector. Ondervraagd zijn productiemedewerkers, middenkader, projectleiders, senior management en eigenaar/partner.